Сучасні методи та прийоми навчання літературного читання у початковій школі

У сучасній педагогічній діяльності, а саме на уроках літературного читання, стають все більш важливими і невід’ємними нові методи та прийоми роботи. Адже читання – один із основних компонентів розвитку мовленнєвої діяльності та інтелекту молодших школярів. Тому особливу увагу необхідно звертати на формування в дитини інтересу до книги, уміння працювати з різними жанрами творів, забезпечуючи цим максимальний вплив літератури на учня.


Ефективність навчання залежить від уміння вчителя правильно підібрати методи та прийоми для роботи з учнями відповідно до їхніх вікових та психофізіологічних особливостей. Якщо методи підібрано правильно, то в дітей виникає бажання сприймати матеріал осмислено, в повному обсязі, підвищується їхня активність на уроці, зацікавленість у вивченні нового матеріалу, виробляється самостійність щодо розуміння прочитаних творів, а також розвивається творчість та креативність учнів, які проявляються у виконанні практичних завдань.

У 20-х роках XX ст. власні класифікації методів навчання запропонували І. Лернер, М. Данилов, Б. Єсипов, С. Петровський, Ю. Бабанський. Найпоширенішою класифікацією, в основу якої покладений цілісний підхід до процесу навчання, запропонував Ю. К. Бабанський. У своєму дослідженні він виділив такі види методів:

1.    
Методи організації і здійснення навчально – пізнавальної діяльності:

1.    
Словесні, наочні, практичні;

2.    
Індуктивні, дедуктивні;

3.    
Репродуктивні, пошукові, проблемно – пошукові;

4.    
Методи самостійної роботи.

2.    
Методи стимулювання і мотивації навчання:

1.    
Методи стимулювання і мотивації навчання;

2.    
Методи стимулювання і мотивації обов’язку і відповідальності у навчанні.

3.    
Методи контролю і самоконтролю в навчанні:

1.    
Метод усного контролю;

2.    
Метод письмового контролю;

3.    
Метод тестового контролю;

4.    
Метод програмованого контролю;

5.    
Метод практичної перевірки;

6.    
Метод самоконтролю;

7.    
Метод самооцінки. [1, c. 119]


Проаналізувавши методи, запропоновані Ю. Бабанським, визнаємо, що вони досі залишаються актуальними у роботі з учнем, адже забезпечують всі необхідні види діяльності для успішного засвоєння навчального матеріалу. Кожен з цих методів має практичне застосування під час проведення різних типів уроків, адже для впровадження всіх навчальних завдань необхідно організувати навчально – пізнавальну діяльність учнів, стимулювати їх до активного засвоєння знань, умінь і навичок, навчити учнів здійснювати самоконтроль своєї роботи. Застосування різноманітних методів дає можливість реалізувати всі навчальні вимоги.

Але в сучасній педагогіці існує більш удосконалена та диференційована класифікація методів, яку розробив М. Кудряшов; а саме:

1.    
Метод творчого читання;

2.    
Репродуктивний;

3.    
Евристичний;

4.    
Дослідницький.


Для методу творчого читання характерні такі види навчальної діяльності: читання учнями художнього твору в класі і вдома, виразне читання, прослуховування твору, художня розповідь, переказування, ілюстрування прочитаного малюнками.

Репродуктивним методом не варто нехтувати, оскільки суть його полягає в тому, що знання часто даються учням і в готовому вигляді.



Під час евристичної бесіди вчитель організовує не повідомлення чи виклад знань, а їх пошук за допомогою різних засобів. Учні самостійно доходять висновків під керівництвом учителя.

Дослідницький метод стимулює пошукову діяльність школярів, привчає їх до постійного пошуку додаткової інформації та самостійного аналізу творів, передбачених програмою.

Щоб активізувати учнів до виконання вправ, створити позитивний емоційний настрій, підвищити інтерес до вивчення навчального матеріалу, вчитель у своїй роботі повинен уникати одноманітності роботи, використання тих самих методів та прийомів на кожному уроці. Саме для того, щоб урізноманітнити викладення навчального матеріалу, використовують різноманітні методи організації освітнього процесу.

Однією з найактуальніших проблем сучасної освіти – вплив інформаційного стресу на здоров’я дітей. В учнів важливо сформувати уміння грамотно обробляти інформацію. І тут не обійтися без розвитку пам’яті. Методика занять із дітьми передбачає розвиток логічного мислення, а також дає можливість якийсь обсяг фантастичного матеріалу запам’ятовувати механічно.

В основу програми розвитку пам’яті взято систему ейдетики й основні мнемотехнічні прийоми: ланцюговий, акровербальний та метод «Місяць».

Розглянемо їх детальніше.

1.    
Ланцюговий метод


Він будується на ланцюгових асоціативних зв’язках. Свідомо придумуючи якісь асоціації й відшукуючи їх у заздалегідь передбачених випадках, учні посилюють контроль над записом інформації в пам’яті, від чого шанси на спогад зростають. Міцному збереженню матеріалу в пам’яті допомагає впорядкована мережа асоціацій. Пошук асоціацій швидко перетворюється в захоплюючу гру.

2.    
Акровербальний метод («акро» - край, «вербо» - слово).


Даний метод полягає в роботі над придумуванням віршиків, жартівливих фраз, у яких зашифрована певна інформація.

3.    
Метод «Місяць»


Такий метод заснований на зорових асоціаціях: потрібно чітко уявити предмет, який передбачається запам’ятати та об’єднати його образ із образом певного місяця, який легко відновлюється в пам’яті. Представлений метод не потребує пошуку логічних асоціацій, адже сама система запам’ятовування заснована на асоціаціях, що визначаються послідовністю предметів і місць. [3, c.44-45]

За допомогою ейдетичних методів відбувається активний розвиток обох півкуль головного мозку, тим самим підвищується працездатність, емоційний стан учня, також покращуються взаємини у колективі, розвиваються творчі здібності. Сформувавши у дитині позитивні емоції, ми стимулюємо її до ефективної праці та кращого засвоєння знань, умінь та навичок.



Наступним дієвим методом, який застосовується на уроках літературного читання, є театралізація. Саме він допомагає пожвавити урок цікавими дійствами дітей, сприяє швидкому та якісному засвоєнню знань. Також розвиває творчу уяву і фантазію молодшого школяра, допомагає пристосуватися до умов у соціумі.

У шкільній практиці на уроках читання учні не тільки читають, а й інсценізують всі твори, які придатні для цього, цікавим є те, що кожен учень може змінювати вчинки персонажів твору. Від цього змушені змінювати свою поведінку й інші герої. Це спонукає дітей приймати рішення, висловлювати своє ставлення до того чи іншого вчинку. [2, c.14-15]

Ролі необхідно змінювати для того, щоб сильний у знаннях учень розумів, що може проявити повагу, підтримати, допомогти комусь, і цим самим буде пишатися, що своїм вчинком він приніс задоволення собі та однокласнику. А слабший у навчанні учень у цей час розуміє, що може навчатися краще.

Головна мета кожного вчителя полягає у тому, щоб створити ситуацію успіху для кожного школяра, адже від цього залежить і досягнення успіху в житті учня, допомогти йому повірити у власні сили.

Створення ситуації успіху неможливе без урахування індивідуальних особливостей учнів. Адже вона повністю базується на особистісно – орієнтованому підході до процесу навчання і виховання.

Цікавими та актуальними у сучасній методиці є акмеологічні прийоми навчання літературного читання.

Прийом «Повір у себе»

Під час цього прийому доцільно використовувати ланцюжок заздалегідь продуманих завдань для кожного учня, практикувати різнорівневі картки – завдання, частина з яких містить прихований інструктаж про способи виконання навчального завдання.

Прийом «Особисте відкриття»

Використовується підготовлена вчителем заздалегідь навчальна ситуація, спрямована на вивільнення в дитині внутрішньої енергії, що проявляється в усвідомленні нею власних здібностей; у такий спосіб формується її творчий потенціал. На уроках літературного читання можна запропонувати учням самостійно скласти вірші за поданими римами.

Прийом «Констатація успіху»

Учитель фіксує кожний успіх дитини, можливо, і незначний на перший погляд, але таким чином він надихає учня на нові досягнення. Створюючи ситуацію успіху, учитель допомагає дитині емоційно пережити успіх не результату всієї роботи в цілому, а окремої її частинки. [4, c.17]

Головними елементами у створенні ситуації успіху виступають, звичайно, любов до учнів, а також їхня незгасаюча віра у свої можливості. Адже надія на успіх живе у кожній дитині.

Аналіз ефективних методів і прийомів показав, що їх використання необхідне на кожному уроці літературного читання, адже такі заняття проходять цікаво та продуктивно, кожна дитина прагне проявити свої таланти, а також творчі здібності, досягти успіху у своїй діяльності. Одночасно з цим в учнів виникає бажання читати художню літературу, журнали, а також дитячі газети.

Література

1. Фіцула М. М. Педагогіка: Посібник / М. М. Фіцула. – Київ: вид. центр «Академія», 2002. – 119 с.

2. Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкова школа. – 2016. - №7. – С. 14-15.

3. Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкова школа. – 2016. - №5. - С. 44-45.

4. Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкове навчання. – квітень 2016. - №10-11(446-447). - С. 17-18.

5. Біляєва О. Г. Методика використання сучасних методів на уроках української мови та літератури/ О. Г. Біляєва// Українська мова та література в початковій школі. 2017. – №2. – С. 37-39.

Немає коментарів:

Дописати коментар